„Eugenia” prea sexy pentru CNA
Publicat de Claudiu Oltean în data de 2 decembrie 2011 în Advertisingtarii
Consiliul Naţional al Audiovizualului a interzis, marţi, de la difuzarea pe posturile de televiziune, spotul publicitar pentru produsul Eugenia, în care sunt prezentaţi doi copii în situaţii cu tentă sexuală, nepotrivite pentru vârsta lor.
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de marţi, mai multe spoturi publicitare, pentru care a primit reclamaţii, dar şi puncte de vedere de la Consiliul Român pentru Publicitate (RAC). În cazul spotului Eugenia, deşi acesta nu mai este difuzat în prezent, CNA a decis să ia o decizie de intrare în legalitate, fapt care presupune că respectivul clip nu mai poate fi difuzat pe posturile TV în forma sancţionată de Consiliu, scrie Mediafax.
Somaţia a fost aplicată în baza articolului 9, alineatul 1 din Codul audiovizualului, potrivit căruia „Este interzisă difuzarea de programe al căror scop principal este exploatarea aspectului fizic al minorului sau expunerea acestuia în ipostaze nepotrivite vârstei”.Consiliul a decis să ia decizia de interzicere a difuzării spotului Eugenia în această formă, după ce a primit mai multe sesizări de la telespectatori potrivit cărora clipul respectiv prezintă o fetiţă într-o situaţie nepotrivită vârstei sale, fardată şi având un comportament cu tentă sexuală. Spotul a fost realizat de agenţia Candiso Advertising.Totodată, CNA a ţinut cont în cazul spotului Eugenia de poziţia RAC. Comitetul Etic al RAC, reunit în 3 noiembrie, a decis că secvenţele în care o fetiţă machiată (ce pare a avea vârsta de până în 12 ani) se îndreaptă către un băiat (ce pare a fi de aceeaşi vârstă), muşcă din eugenia pe care acesta o ţine între buze, apoi pleacă, „sugerează prin atitudinea, gesturile şi aspectul feţei (machiajul) un model de comportament neadecvat pentru categoria de vârstă în cauză”.
Așa, iar agenția ce ar fi trebuit să facă? Ar fi trebuit să prevadă și să aibă și un plan B, o versiune mai decentă? Sau a transferat riscul ăsta clientului? A cui credeți voi că ar trebui să fie decizia în astfel de cazuri? Cine-și riscă mai mult reputația: clientul/brandul sau agenția?
susCred ca mai mult nu se putea vorbi despre campania respectiva. Cred ca si-au atins scopul si nici clientul nici agentia nu vor avea de suferit – poate financiar in cazul aplicarii unei amenzi.
susClientul are o campanie – hmm – controversata – despre care se vorbeste iar creativii vor adauga la portofoliu o reclama – indrazneata, pentru care din pacate piata „nu era pregatita”.
Adevarul cred insa ca e dincolo de ipoteza de mai sus si din lene sau ignoranta s-a realizat o reclama creata pe un calapod destul de uzat – zic eu – sexul. Din pacate copii sunt si piata tinta si parte din comunicare.
Bleah!
Dupa parerea mea lucrurile sunt cat se poate de simple. Agentia a „calcat stramb” ori prin necunoasterea legii ori prin ignorarea ei. De suferit se pare ca nu o sa aiba nimeni ba dimpotriva. CNA nu are nici o competenta in sfera online unde clipul circula nestanjenit si mai are putin pana sa devina viral.
susDe curand m-am intors din Anglia, tara care are o piata advertising foarte bine reglementata si foarte exigent controlata. Acolo agentiile si clientii au zile grele, deoarece multe campanii facute pe bani grei au fost interzise. Organismul lor de reglementare si „sperietoarea” advertiserilor este ASA:
http://www.asa.org.uk/Resource-Centre/Hot-Topics/Children-and-advertising.aspx
Aceasta asociatie are competenta insa si in sfera online spre deosebire de RAC copia romaneasca:
http://www.rac.ro/home
Englezii au mers chiar mai departe, pe langa restrictii dure in ce priveste sexismul in reclame, acum vor sa ia o parte din presiunea ce apasa pe umerii femeilor britanice prin introducerea unor reglementari revolutionare. Despre ce e vorba? Despre copertile revistelor glossy unde fetele care apar au siluete perfecte, un ten impecabil si nici un defect. Se pare ca multe adolescente devin obsedate de aceste imagini si recurg la tot felul de metode pentru a ajunge si ele asa. Reglementarea de care vorbeam cere revistelor, autorilor, sa puna un avertisment sub fiecare poza „fotoshopata” sau retusata excesiv, in care sa fie mentionat ca modelul real a fost corectat, retusat si ca nu corespunde intru totul realitatii.