advertising-ul, arta si divertisment
Publicat de Dan în data de 6 februarie 2012 în AdvertisingÎncă din antichitate exista nevoia de informare a oamenilor asupra anumitor aspecte ale vremii, inclusiv comerciale. Înainte ca informația să pătrundă în mediul vizual se făcea pe cale orală de catre așa-ziși “strigători” (persoane care circulau pe străzile principale din sate și strigau în mod repetat un anumit mesaj). Ulterior mesajele erau transpuse pe hârtie și lipite în zonele țintă. În decursul timpului acest fenomen a luat amploare însă nu precum în ultimele secole, mai precis odată cu industrializarea, care marchează trecerea în noua era comercială. Apar numeroase produse noi în cantități mari, despre care lumea trebuie să afle. De asemenea evenimentele sociale sunt din ce în ce mai dese, mai populare. Astfel promovarea prin mediu vizual ia amploare și devine mediu concurent. Nenumărate produse și evenimente se promovau astfel, deci apare nevoia de a ieși în evidență, de a fi diferit față de restul jucătorilor de pe piață. Drept urmare mediile de promovare devin tot mai colorate, mai deosebite, încât să atragă atenția receptorilor; acest moment marchează intersecția artei cu nevoia de a informa, de a promova, o formă incipientă a actualului advertising. Intervenția artei în acest domeniu transformă reclamele, posterele, bannerele în adevărate opere de artă. Până astăzi acest domeniu trece prin numeroase inflluențe, schimbări și transformări. Pe lângă faptul că advertising-ul informează, este esențial să fie estetic, să iasă în evidență și nu în ultimul rând să aibă o poantă. Astfel, nu de puține ori, o reclamă încântă ochiul și binedispune. Prin această caracteristică advertising-ul a atras după sine numeroși fani, persoane care îl consumă doar de dragul divertismentului. Advertisingul de calitate se consumă deja pe scară largă ca formă de artă de sine stătătoare. Un exemplu internațional cu mare trecere este marele eveniment anual intitulat „Noaptea devoratorilor de publicitate”. Găsim pe nenumărate site-uri colecții întregi de advertising care au fost compilate strict spre divertismentul receptorilor, fie că este vorba despre imagini sau videoclipuri. Putem face deci, abstracție de funcția sa comercială și să-l privim dintr-o altă sferă, din alt unghi, încât să nu pară altceva decât o formă de divertisment, poate un nou curent artistic. Trebuie să înțelegem că advertisingul este un mecanism indispensabil în societatea contemporană și are o funcție clară, dar asta nu înseamnă că trebuie să ne limităm la atât.
Imaginile din cadrul prezentului articol aparţin deţinătorilor de drept!
tarii